Sunday, January 16, 2011

..MAYS...

..wah...akhirnya dapat gak bloging
So recently aku baru pegi umah org2 tua..kat puchong perdana..
Pergi hari sabtu,15hb Januari 2011
aktiviti ni under pmfsk...tajuknya MASIH ADA YANG SAYANG (MAYS)
basically aku replace org yg tak leyh pegi ..so kiranya aku just fill in the empty space la

Jadinya sebelum pegi tue ada taklimat sikit...
exco ni kawan aku jugak la,ilani..die cakap jgn kasar2 ,kne lembut2..paling penting jangan tanye pasal family or pasal pe masuk kat situ..n seterusnya jangan wat diorang menangis la....coz kite2 datang situ nak wat diorang happy....

sepatutnya perjalanan tu dalam satu jam jew..tapi sebab abg bas tu x beli GPS lagi so sesat la..dah la aku ni nk tekencing gille...ktorg bertolak lam kol 10 pagi la..dalm kol 12 lebih baru sampai....
sengsara ku dalam bas tue ..kene kepit memanjang..hahaha




itu muka tengah tahan kencing tapi maintain amek gamba

So sampaila kat sane...so lam tu ade la dalam 20 org pakcik2..n makcik2 pon dalam 20 orang jugak...
owh ..lupa plak..name tempat tu..pusat jagaan org2 tua al -ikhlas....tempat tue diuruskan oleh Mak Muji...
mak Muji ni dia keje hospital gak dulu....umur dia lak ade la kot dalam 40-an.....

menururt tentatif program,ktorg peserta kena beramah mesra....so yang aku paham beramah mesra tu kena wat diorg2 ,penghuni umh al ikhlas tu happy..wat diorg ketawa..so soalan cepumas yang biasa aku tanya kat pakcik2 teksi tu contohnya cam "ank pakcik brape?"...x leyh la tanya....bahaya....

sebab smapai pon dah tengahari..so lunchtime la tok penghuni  umah al ikhlas....
jadi kitorg pon tolg la bagi mkan n suap kat penghuni yang x berupaya nk makn serndiri..kiranya kedtgn kitorg ni bukan setakat menceriakan suasana malah .dapat la kurngkan sikit beban pembantu2 kat rumah tu...

jadinya aku pon tolg bagi makcik Habsah ni mkan.....makcik ni umor pon lebeh kurang 60-an la.....takde gigi...pastu strok....aku pon tolong la suap ..walau pon mak cik ni pasif skit..tapi aku x kesah..coz aku paham la diorg  da dok situ..rasa dipinggirkan ..dan bagi diorg pertolongan kita tu macam kita simpati kat diorg..dan diorg x nak kita rasa simpati .....jadinya..aku lepak jew la..faham la orang tua ni macam mane....

Satu perkara yang bagus pasal  rumah penjagaan ni..diorg ade sedia tempat solat yang agak luas la..dan setiap kali solat akan ade imam ..jadi bila da azan ..katil2 penghuni tu sume kosong la....ni yang aku  paling suka pasal Mak Muji ..dia memang menitikberatkan hal ehwal agama kat situ....
Mak cik Fussy
lepas mak cik Habsah  ,aku approach la plak makcik ni..dia gelar diri dia mak tapi aku tuka..jadi Mummy..hahha..dia pon cama suka jew..
Mummy ni kencing manis.(.ermm..memng leyh besfren ngan mak aku..hahaha )...kaki kiri dia da kene potong kat bawah lutut..dan kaki kanan dia plak betis dia kne operate jugak..lagi satu dia ni ada masalah buah pinggang..kira macam tak berfungsi la...so tangan kanan dia  memang bengkak giller la....
so , masa mkan tengahari tu...dia agak fussy la..kesian membe aku ,Pea ..coz dia bagi makan kat ,mak cik ni...dia mintak air..haus katenya..kitorg ni x leyh nk wat pe la....sebab pembantu kat situ cakap jagn bagi air sangat.....pea pon bagi la skit....ktenye makcik tu nk tersedak la..

masa aku approach aku tnye la ..sakit pe....aku tengok la kaki die...sekali kau nmpak..kuku kaki die ..wallawei..panjag seyh..aku x leyh tahan..ak pon tanye la pembantu kat situ ade x nail clipper..lepas dapat terus aku kerat2 kuku nya..wahh..lega aku tegok lepas tu....aku faham la..mak cik kat situ ramai..mane la 
sempat 3-4 org pembantu kat situ nk potong kuku2 makcik ngan pakcik kat situ..so aku pon tolong la....
pasal mak cik fussy ni gak ...die ade gak sowh aku amek air kat dapur..cakp aku yang nak...aku ni x berani la nk bagi,yea la telebih air kang kembang satu badan mak cik tu....kalu x bagi dia marah aku..so .aku pon cakp la..x boleh n as expected mak cik Fussy tu pon marah..tapi aku x ambil ati pon....paham la...

lepas potg kuku2 sume aku pon sapu la lotion kat mak cik fussy tu punya kaki..coz kaki dia macam menggelupas...ye la lepas operate memg cam tue....lepas tu aku korek lak la telinga mak cik tu..kira macam permaisuri la...wah..takpe2..ari ni jew..esok2 dia kene jaga diri sendiri da...
p/s:aku x taw name mak cik ni so aku bagi nma sendiri la...oppss!!

AUNTIE KHADIJAH
lepas abih kat mak cik fussy tu aku gi la kat bahagian makcik2 yang berupaya bangun....kat sini aku borak ngn mak cik ni ..at first aku panggil anutie coz aku ingat die India..erm..rupa2nya dia india muslim..khadijah namenya....die lumpuh separuh badan dari pinggang sampai hujung kaki....aku pon survey tgn n kaki..lagi satu aku jumpa penemuan yang gempar..kuku kaki die aku tengok ..wahh..speechless..bia aku simpan  sorng la....
jadi sambil2 potong tu aku cakp la jugak.  n sambil2 cover mulut (takut termasuk kuku lam mulut plak..haha)..auntie khadijah ni cakap dia accident..langgar lari..tu pasal la lumpuh separuh badan...

sebelah mak cik khadijah ni ada mak cik india ni..org nye kecik jew..kaki die pon besar lengan aku jer..aku cukup respect la pengurusan rumah al ikhlas..walau pon bilangan penghuni dia ramai..diorg still boleh manage tempat tu..kalau tengok makcik2 kat situ sume bersih la...except tempat tu cam x berape luas sangat jadi nampak crowded la....dekat makcik Kecik ni..ape enth namenya ..akupon da lupa...tapi aku ajar die camne nk tekan botol lotion..hahaha..mcam funny tetapi mmg klaka gak la....dia pon nmpak happy-go-lucky..
aku aja guna lotion macma mane jew..die siap doakan kitorg ni ..bagus x makcik2 ni....tapi aku lupa la nk sowh die doakn aku cepat kahwin..hahaha..dia cakp n bace doa pon lam bahasa tamil..so tak bape paham sangat la...tapi part die amiiin ..ktorg pon amiiin skali la...
ni auntie khadijah

ni plak mak cik kaki Kechik....besfren auntie khadijah

Mak Cik Monah-Jawa Rangers

ni la mak cik monah..tu tengah cover gigi..hahaha
ni la mk cik monah..dia la yang paling happening..aku mula ckap ngan die..tanye pasal asal die..rupa2nya die jawa campor banjar..hahaha..aiseymen ..pastu kiorg pon compare la idong masing2..hahaha...mak cik monah nie..dia dulu keje  kat ladang kelape sawit..n die kene nanah ..banyak la die cakap..dan kesanya jari tangan dan kaki sume jadi cam separoh jer....kuku pon cam ade  xde..tu la kalu perasan ,die asek cover tangan die aje....n lagi satu mak cik monah ni lumpuh gak tapi kat tangan kanan die jew...ha. kat sini rupanya ramai gak geng jawa..mak cik satu lagi ni pon jawa....

mak cik jawa nomo 2
ni la mak cik tersebut ...mak cik ni pon aku lupa nama dia..huhu..sorry mak cik eh salah bibik..hahaha..makcik ni rasenya xde sakit ape2 pon...tapi mak cik ni citer die punye parents org jawa..hahah..jawa dari indonesia.....

kiranya makcik 2 org ni cakap aku ni jawa ngencret la..coz melayu cmpor jawa...haha..pastu kitorg pon citer la pasal bahasa jawa...ermm..banyak gak pekataan yang aku x tw lagi rupanya..hahha..dan pada waktu tu gak la aku dapat taw si ilani ni (yang tudung kelabu tu..)...jawa gak ..bapak die jawa-johor rupanya..haha...

ni la port kitorg bork..kat ruang tamu

jadinya..banyak la benda aku blaja dari makcik2 ni..macam jaga diri dari muda so that bila tua tak sakit-sakit...kene strong dan tabah...dan berusaha uruskan diri sendiri ..x boleh give up macam tue jer....dan kene nikmati hidup ni seadanya...dan sabar la menghadapi kerenah manusia sekeliling kita....walau pun kita xde wat salah ngan orang.. kene la rajin2 mintak maaf....jadi ni adalah benda2 yang aku belajar dari makcik2 yang telah aku dekati kat rumah al-ikhlas nie..x banyak tapi adalah skit.....

lepas puas peluk2 dan cium2 makcik2 kat situ,,ktorg pon beransur la balek....sebenarnay ade lagi benda nak share pasal makcik2 kat situ..tapi stakt ni... tu jer la dulu....so smpai ktsn lam kol 7.30 la....alhamdullilah..x sesat..abg bas tu da beli GPS.....^^

ni ada la sedikit bingkisan dari bdak biomed /1 yang join MAYS ni....


comel kn pak cik ni..

ni la salah sorg pembantu kat umh al ikhlas

haa..mak cik jawa ni ganas gak kn..peace la mk cik

auntie khadijah n besfrenya

cakk!..senyum la pak cik..

^-^

hopefully ,next time ada lagi progrm macam nie.....

No comments:

Post a Comment